Monday, April 23, 2007

Asmaa sagen

Må en kvinde bære tørklæde på folketingets talerstol ? Må man som folkevalgt politiker nægte at give en anden folkevalgt politiker hånden?

Højrefløjen er rystet! Tænk hvis Asmaa kommer i tinget. Det danske demokrati vil bukke under øjeblikkeligt. Det er jo velkendt, at et moderne vestligt demokrati bygger på to søjler. At man ikke har tørklæde på og at man skaludveksle døde hudceller og vira ved at klemme hinandens hænder når man mødes! Hvor er vi henne, hvis man piller ved disse grundlæggende forudsætninger for vores demokrati.

Man risikerer at muslimske kvinder begynder at deltage aktivt i samfundet hvis rollemodeller som Asmaa offentligt anskueliggør at man som ung muslimsk kvinde godt kan være politisk aktiv, godt kan sige mændene imod offentligt og i øvrigt godt kan vælge tørtklædet til? Det vil jo hamre en pæl gennem fordommene, og hvordan skal vi dog have demokrati uden fordomme, hvordan skal vi kunne have demokrati uden uhyggiejniske hilsener?

Labels: , , , , , ,

2 Comments:

Blogger AnnaLyttiger said...

Noget du ikke har fattet omkring ytringsfrihed er følgende:

Man har ret til at sige hvad man vil, men:

Folk er ikke forpligtede til at lytte;
Folk er ikke forpligtede til at være enige;
ytringsfrihed er ikke en garanti for, at der ikke kommer modargumenter;
ytringsfrihed er underlagt straffeloven.

6:14 AM  
Blogger Christian Olesen said...

"Folk er ikke forpligtede til at lytte; "

Næh, men det er høfligt, og en forudsætning for dialog. Jeg har bemærket at der er enkelte som ikke lytter med på min blog!

"Folk er ikke forpligtede til at være enige;"

Gudskelov. Jeg elsker en god diskussion. MEN! : folk er forpligtede til at acceptere basale grundlæggende regler for debat og argumentation. Det er det jeg gentagne gange nedsætter nmig selv som smagsdommer over!

"ytringsfrihed er ikke en garanti for, at der ikke kommer modargumenter;"

Gudskelov. Jeg elsker en god diskussion. Jeg synes vi under Mohammed krisen oplevede at den danske højrfløj ikke kunne acceptere det muslimske samfunds modargumenter og reaktioner på tegningerne. Ytringsfrihed virkede derfor kun een vej i højrefløjens øjne!

ytringsfrihed er underlagt straffeloven.

Det har jeg gentagne gange påpeget. Se indlæget om ytringsfrihed og racisme længere tilbage i min blog.

Tak for din kommentar

12:44 AM  

Post a Comment

<< Home