Thursday, August 16, 2007

Den Hellige Krig II

Mit indlæg om Den Hellige Krig har udløst et par kommentarer. Den ene så "kulørt" formuleret at jeg måtte slette den. Jeg er bange for at min datter kigger forbi siden...... Det har givet mig lidt dårlig samvittighed, for jeg er jo i øvrigt tilhænger af absolut ytringsfrihed.

Jeg bringer derofr (som soning) et par links, til sider som mener "noget andet" end jeg gør. Først et link til en forrygende analyse på Uriasposten. Som altid på Uriasposten bevæger indholdet sig på den hårfine grænse mellem det perfide og det håbløst latterlige. Gudskelov er det altid de samme 30-40 tumper som leverer alt sludderet......

Det andet link er til en lidt mere seriøs side. Netavisen 180 grader, bringer på en mere begavet måde Jørgen Trads's kommentarer til "frifindelsen".

Jeg er stort set enig i Trads's kritik af filmen, og har derfor nogle af de samme betænkeligheder som Trads giver udtryk for. Overordnet mener jeg dog at filmen, tods den ringe kvalitet, har fat i flere gode pointer, og at den derfor havde en berettigelse.

Jeg er dog uforstående over for at Erik Albæk skal hænges ud for at have udtalt at pressen i DK (DR undtaget) er borgerlig. Man skal kun have et overfladisk kendskab til de danske avisers historie, for at vide at de alle har et tilhørsforhold til de borgerlige partier (Rad.V medregnet). TV kanalerne er (Pånær DR kanalerne) alle afhængige af reklamemidler, og har derfor intet ønske om at komme på dårlig for med det danske erhvervsliv. Det mener jeg klart man kan aflæse i den journalistiske linie. TV2 er ledet af en delvist politisk udpeget bestyrelse, og den borgerlige indflydelse er lige nu ikke til at overse. Jeg synes derfor at Albæk's synspunkt er begrundet og legitimt om end unuanceret.

Labels: , , ,

2 Comments:

Blogger Gouril said...

Du vil måske læse dette i Information: http://www.information.dk/InfWebsite/FremvisningPHP/Common/Information.php?pShow=TryktAvis%2FTAvVis.php&pTAvVis=219951

11:18 PM  
Blogger Christian Olesen said...

Hej SFW

Jeg læste allerede Simon Andersens indlæg i går, på en anden side. Intet nye under solen. Andersen, Trads og enkelte andre seriøse debatører mener at dokumentationen var så ringe at filmen falder helt fra hinanden. Det er jeg, og den selvbestaltede undersøgelsesgruppe altså ikke enige i! Det at man er uenig om værdien af en dokumentation er der intet overraskende eller odiøst i. Det kan kun overraske de der som Fogh lever i en sort-hvid parallelvirkelighed med een sand sandhed.

Det er jo i virkeligheden et spørgsmål om bevisbyrde. De som kritiserer filmen, har omvendt ikke kunnet dokumentere at Danmark ikke har udleveret fanger til amerikansk tortur, og de har heller ikke kunnet dokumentere at regeringen ikke vildledte folketingen.. Faktisk erkendes det (af bl.a. Trads, at regeringen gav folketinget forkerte oplysninger. Regeringen vidste bare ikke bedre, hævdes det! Hvem skal egentlig dokumentere hvad? Jeg må indrømme at jeg synes det er mere interessant om landets regering har medvirket til krigsforbrydelser end om en journalist har "pyntet lidt" på en historie. Bevisbyrden ligger derfor i mine øjne hos regeringen.

Historien er i mine øjne så vigtig at den fortjente at blive bragt, selv om det måske ikke er korrekt dokumenteret hele vejen i gennem og selv om det rent ud sagt var en elendig dokumentarfilm.

Der er rejst tvivl, som endnu ikke er tilbagevist, om at landets regering måske har medvirket til overtrædelse af Genevekonventionen og muligvis har misinformeret folketinget (endnu en gang). Tvivlen er i mine øjne stor nok til, at der bør nedsættes en officiel undersøgelseskommition. Jeg mener dog at dette bør afvente at de danske tropper er trukket ud af Afghanistan.

2:13 AM  

Post a Comment

<< Home