Tuesday, October 17, 2006

Kan ikke bruges til noget!

Den i posten herunder nævnte debat på informationshjemmeside trak ud. Mit sidste indlæg fik utilsigtet karakter af et manifest. Jeg synes derfor at det er værd at genudsende her på siden - i svagt redigeret form:

Mange tillæger islamister hele skylden for krisen om yttringsfrihed, fordi det er dem der har benyttet vold og trusler. Jeg er enig i at der går een klar skillelinie ved vold og trusler. Bestemt!

For mig går der også en skillelinie - ganske vist mere diffus - mellem på den ene side brug af ytringsfriheden i kunstnerisk eller journalistisk relevante sammenhænge og på den anden side misbrug af yttringsfriheden til at håne, spotte og latterliggøre uden formål i øvrigt. Den skillelinie er der tilsyneladende mange, som ikke kan se (idealister ?).

Jeg vil kæmpe til døden (i hvert fald billedligt talt) for at bevare vores frihedsrettigheder, h.u. yttringsfriheden, men samtidig vil jeg bruge masser af energi på at opfordre alle til at bruge yttringsfriheden med empati og ansvarlighed.

Jeg tror faktisk vi har bedst mulighed for at bevare yttringsfriheden, hvis vi ikke misbruger den til hån og spot. Kald det bare selvcensur.

Hvis vi fortsat insisterer på demonstrativt at bruge retten til at håne, spotte og latterliggøre, så skaber vi et udtalt ønske hos nogle om at indskrænke vores yttringsfrihed ved lov - eller vha. pres med handelsboykot, vold og trusler. Vi fremprovokerer en konflikt som vi aldrig nogen sinde kan vinde med andet end militære midler! Islamisterne på den anden side, gnider sig i hænderne. Det er lige den konflikt mod vesten, som de ønsker. En lose-lose situation for os, og en win-win situation for islamisterne.

Ovennævnte er på ingen måde en blåstempling af muslimernes eller islamisternes reaktioner mod Danmark. Det er en bare en konstatering af at reaktionerne er der! Moral og ideologi er nogen gange noget bras. I den konkrete sag er den vestlige verdens frihedsprincipper efter min opfattelse afgjort rigtigst og konflikten er efter min opfattelse mest muslimernes skyld. Vi kan bare ikke bruge dette til noget som helst. Vi er pinendød nødt til at forholde os realpolitisk til tingene.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home